понеделник, 21 декември 2009 г.

Интернет журналистите най-често попадат в затвора


Abdel Karim Suleiman, an Egyptian blogger, is one of 56 online journalists jailed worldwide. (Reuters)

Заради все по-голямата роля на Интернет при разпространение на информацията се наблюдава и нова тенденция, според която работещите в интернет новинарски издания попадат в затвора по-често, отколкото колегите им от другите видове медии.

Това показват данните от доклад на базираната в Ню Йорк неправителствена организация Комисия за защита на журналистите (Committee to Protect Journalists, CPJ).

Онлайн медии в България


Сред положителните страни на интернет медиите в България могат да се отбележат бързата реакция на медийните екипи при предаването и обновяването на медийното съдържание, лесният достъп до информацията, безплатното предоставяне на новините (опитите за платено съдържание категорично се отхвърлят), развитието на уебдизайна при поднасянето на информацията, богатите архиви, добрият контакт с редакторските екипи, възможностите за коментар на текстовете и за общуване с останалите потребители чрез форумите, личното участие на юзърите при списването на медиата.

Мария Попова

Регулация на интернет в Китай


Пекин осъществява сериозен контрол над интернет. Мрежата се следи чрез сложна многопластова система, към която влизат и повечето портали. В последно време обаче мултиплицирането на блогове и на сайтове, където потребителите сами качват съдържание, показват, че системата е пропусклива, затова и властите прибягват към по-крути мерки. Само преди седмица бяха закрити десетки сайтове за публикуване на видеоклипчета, а по-късно бяха арестувани над 3 хил. души из цялата страна за разпространение в интернет. През лятото пък беше блокиран достъпът до YouTube, Facebook и Twitter.

През 2005 китайското правителство блокира достъпа до Wikipedia. Сайтът baidu.com, който е основната търсачка в китайското интернет пространство, лансира своята версия на Wikipedia. Името на популярната онлайн енциклопедия в Китай е Baidupedia. Baidupedia разполага с екип от цензори, чиято задача е да пресяват предложеното от потребителите съдържание. Докато в Wikipеdia промените в дадена статия могат да бъдат видени незабавно онлайн, "привържениците" на китайския вариант трябва да почакат един или повече дни, колкото време е необходимо за редакцията на работата им. На китайските потребители се дават точки - ако предложеното от тях съдържание не се вписва в правилата на портала, те губят от точките си, а в случай на рецидив може изобщо да не разполагат с такива.

Google глобени за сканиране на книги


Може ли информацията да бъде безгранична? Да, стига да не се пречи на подобни проекти.

Идеята - да се даде възможност на интернет потребителите да намират книги, които вече не се издават. Гугъл сканира над 10 милиона книги от цял свят от 2004 г. насам. Около 2 милиона са сканирани със съгласието на издателите, още толкова са с изтекли авторски права. От останалите книги Гугъл показва само откъси, докато реши въпроса с авторските права. „Ставаме свидетели на демократизиране на достъпа до онлайн информация“, е тезата на авторите на проекта.

Франция се възмути от разпространяването на книги в дигитален формат. Парижки съд наложи глоба от 10 хил. евро на ден на фирмата. 

Може причината за реакцията да е, че консорциум от френски компании от областта на компютърните технологии обяви, че планира да стартира проект за сканиране на книги, който ще бъде по-добър от този на Гугъл и ще бъде осъществен само за три години. 

Развитието предстои.

Предишни проблеми на Гугъл.


MaYoMo - платформа за гражданска журналистика


MaYoMo (Map Your Moments) е видео ориентирана платформа за гражданска журналистика. Новините се генерират от потребителите. 

Създател на платформата е Христо Алексиев. 

Фирмена култура и комуникация


Осъзнаването на потребността от адекватна фирмена култура и от ефикасна комуникационна мрежа е предпоставка за ускоряването на цялостното преобразуване на организационната сфера. Високите цели, вдъхновените девизи, пречупеното през призмата на функционалността и естетичността служебно облекло - ето компоненти,които умножават човешките възможности за смислена и добре мотивирана трудова реализация.

Основните изводи - в книгата "Фирмена култура и комуникация".