сряда, 18 ноември 2009 г.

Платени онлайн издания


Допитване сред 4000 души в САЩ показва, че 80 % от потребителите няма да плащат за онлайн вестници и списания. Интересно, дали останалите 20 % са искрени?

Изследване във Великобритания от 20 октомври също поднася интересни новини за медийните корпорации. От анкетирани 1820 британци близо 91 % категорично заявяват, че никога не биха плащали, за да четат новини онлайн. Достъпът до интернет трябва да бъде свободен, е мнението на допитаните. Причината е проста – за Google поколението всичко цифрово е свободно.

На фона на тези нагласи, Рупърт Мърдок обяви, че възнамерява да направи всичките си онлайн медии платени от догодина, след което уточни, че това може да стане, ако останалите големи издатели го подкрепят и предприемат същия ход.

Вече е решено, че "Таймс" и "Сънди таймс" ще са първите издания на Мърдок, които ще имат платени онлайн версии. "Настана време да се подкрепи икономически истинската, независима, изследователска журналистическа работа", посочи Хардинг на медийна конференция в Лондон.

Платената онлайн версия ще струва по 90 пенса на ден (около 1,5 долара) - колкото струва и печатното издание. Ще бъдат въведени и месечни и годишни тарифи.

Причина за преминаването към платен достъп до електронните издания е резкият спад на приходите на на основното издание на Мърдок - "Уолстрийт джърнъл", което първо от медиите на Нюз Корпорейшън въведе платен достъп до електронния си сайт.

Войната на Мърдок с Google


Photograph: Danny Lawson/PA

Медийната империя News Corporation смята да отреже достъпа на събирачката на новини Google news до сайтовете на медиите си. Guardian припомня, че Мърдок отдавна е във война с "Гугъл", които нарича клептомани и паразити, затова че публикуват новините от сайтовете му.

Думата на 2009: unfriend


The New Oxford American Dictionary обяви своята дума на годината - unfriend. Авторът: потребителите в социалните мрежи. Значението: да премахнеш нечий профил от списъка с приятели.

Умберто Еко: "Google е опасен за младите хора"


В интервю за "Шпигел" ученият обяснява, че търсачката е трагедия за младите, тъй като те изграждат културата си и събират информация на базата на Google и не се научават как да правят задълбочени проучвания.
Според Еко тук е ролята на учителя. Той би могъл да ги насочи: "Изберете някоя стара тема, независимо дали това е немска история или живот на мравките. Търсете в 25 различни уеб страници, а чрез сравняването им се опитайте да разберете кой е добър източник на информация." Ако 10 страници описват едно и също нещо, то може да бъде знак, че информацията, публикувана там, е вярна. Но то също може да бъде знак, че някои места просто копират грешките на другите.
Умберто Еко е на мнение, че Google сее анархия с несекващата промяна и неточна информация. Затова на младите хора трябва да се обясни, че информацията в интернет не е статична и изчерпателна. Следователно, фундаменталните познания не могат да се получат в мрежата.

40 години интернет

Калина Калчева и Ася Колева от "Капитал" са синтезирали текстово и графично най-интересните моменти от развитието на глобалната мрежа.

Медиен панаир 2009


Четвъртият медиен панаир ще се проведе от 30 ноември до 4 декември във ФЖМК. Разискванията и презентациите са обединени от темата "Преход в медиите и медии в преход".
Програмата