Много критики се отправят към рекламата заради негативните последствия, които има върху общественото съзнание. Критиките са подредени и обобщени от Ерик Олсън в "How magazine articles portrayed advertising from 1900 to 1940". Той добавя, че макар тези критики да се подкрепят от учените, не срещат пълно одобрение от общественото мнение. Проучването му обхваща времева рамка от 1900 до 1940 г. – времето на „модерния маркетинг”.
Критика 1: Рекламата подстрекава към материализъм в обществото чрез: създаване на нови нужди и желания; стимулиране на ненужни покупки; осъждане на качествата на хората по критерия за количеството на техните придобивки; подкрепа на консуматорското общество.
Критика 2: Рекламата насърчава ирационалното поведение чрез: поощряване на допълнителни възнаграждения; увеличаване на „късогледството” на потребителя; намаляване на отговорността към дългосрочни последствия.
Критика 3: Рекламата идеализира „хубавия живот” чрез: промотиране на продукти като „безболезнен начин за решаване на трудни проблеми”; създаване на нереално чувство за недосегаемост и сила; показва стандарт на живот, непостижим за голяма част от хората.
Критика 4: рекламата подстрекава към поставяне на собственото благо над благото на обществото, като поставя егоизма и собствения просперитет над социалната етика и обединението пред индивидуализма.
Критика 5: Непълната информация, половинчатите истини и внимателните заблуждения създават общ цинизъм, който води до: отхвърляне на авторитетите, разпадане на вярата в културните ценности и норми.
Критика 6: Рекламата създава социални стереотипи като: извежда подчинената роля на жената, като й дава „традиционни” роли и занимания; свързва определени хора с определени продукти (напр. жените с почистващи препарати, а възрастните хора – с лекарствени средства); създава нереални „идеални” хора, като използва модели, които са физически по-атрактивни от средностатистическите консуматори на продукта.
Критика 7: Рекламата тривиализира обществените и духовни символи и ценности чрез: придаване на светско значение и комерсиализиране на религиозните символи; намаляване респекта към семейството.
Критика 8: Рекламата използва лош вкус и морал, който е под въпрос, което може да доведе до емоционален и психически дисбаланс като: използва апели, които носят послание за страх или са базирани на сексуални теми; стресира зрителите, като промотира чувствени продукти, като такива на интимна дамска хигиена; подстрекава честото използване на продукти, които са доказано вредни за здравето, като алкохол и цигари; използва апели, които се целят в невинността на детското възприятие.