Сборникът с научни студии и статии, обединени от темата „Масовите комуникации и
информационното общество“, е втори в поредицата „Серия обществени комуникации“
след началото, поставено със заглавието
„Изследване на медиите“ (2011 г.). Формулирано по този начин, изследователското
поле на публикациите в сборника се простира
между
две дадености, определили цивилизационното развитие в последното столетие и
сложили своя характерологичен отпечатък върху началото
и края на изминалия ХХ век. На първо място тук става дума за масовите комуникации – резултат
от индустриалната революция, белязала
едно отдавна отзвучало краевековие, и за тяхното значение по отношение на глобални
идеологически, социални и икономически
процеси.
Става въпрос и за това, как точно масовите комуникации интензифицират общественото
развитие, за да навлезе то в края на
следващия
век в ситуация, определяна като
информационно общество. От този момент нататък взаимовръзката между масовата
комуникация и информационното общество е вече в магическото състояние на
Uroboros – змията, захапала опашката си. Взаимно пораждащи се и взаимно
интензифициращи се, масовите комуникации създават информационното общество, а
то пък усъвършенства, стимулира и в непредвидима степен променя технологичния и
съдържателния облик на масовите комуникации.