вторник, 23 февруари 2010 г.

Масовите комуникации в информационното общество


Сборникът с научни студии и статии, обединени от темата „Масовите комуникации и информационното общество“, е втори в поредицата „Серия обществени комуникации“ след началото, поставено със заглавието „Изследване на медиите“ (2011 г.). Формулирано по този начин, изследователското поле на публикациите в сборника се простира между две дадености, определили цивилизационното развитие в последното столетие и сложили своя характерологичен отпечатък върху началото и края на изминалия ХХ век. На първо място тук става дума за масовите комуникации – резултат от индустриалната революция, белязала едно отдавна отзвучало краевековие, и за тяхното значение по отношение на глобални идеологически, социални и икономически процеси. Става въпрос и за това, как точно масовите комуникации интензифицират общественото развитие, за да навлезе то в края на следващия век в ситуация,  определяна като информационно общество. От този момент нататък взаимовръзката между масовата комуникация и информационното общество е вече в магическото състояние на Uroboros – змията, захапала опашката си. Взаимно пораждащи се и взаимно интензифициращи се, масовите комуникации създават информационното общество, а то пък усъвършенства, стимулира и в непредвидима степен променя технологичния и съдържателния облик на масовите комуникации.