Сборникът с научни студии и статии, обединени от темата „Масовите комуникации и
информационното общество“, е втори в поредицата „Серия обществени комуникации“
след началото, поставено със заглавието
„Изследване на медиите“ (2011 г.). Формулирано по този начин, изследователското
поле на публикациите в сборника се простира
между
две дадености, определили цивилизационното развитие в последното столетие и
сложили своя характерологичен отпечатък върху началото
и края на изминалия ХХ век. На първо място тук става дума за масовите комуникации – резултат
от индустриалната революция, белязала
едно отдавна отзвучало краевековие, и за тяхното значение по отношение на глобални
идеологически, социални и икономически
процеси.
Става въпрос и за това, как точно масовите комуникации интензифицират общественото
развитие, за да навлезе то в края на
следващия
век в ситуация, определяна като
информационно общество. От този момент нататък взаимовръзката между масовата
комуникация и информационното общество е вече в магическото състояние на
Uroboros – змията, захапала опашката си. Взаимно пораждащи се и взаимно
интензифициращи се, масовите комуникации създават информационното общество, а
то пък усъвършенства, стимулира и в непредвидима степен променя технологичния и
съдържателния облик на масовите комуникации.
В
обхвата на една фактически необятна в размерите и проявите си практика
сборникът все пак обособява няколко собствени изследователски полета. Едно от
тях е предположено от характерната и търсена
от съвременните масмедии стратегия, групираща информацията около последователно
и целенасочено налагани образи – под формата на медийни метафори, рекламни
слогани, политически имидж и пр. За това става дума в текстовете на доц. д-р
Пламен Шуликов (Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“) –
„Информационното общество като индустрия на метафорите“ – и проф. дфн Елка Добрева
(Шуменски университет „Епископ Константин
Преславски“) – „Информационното общество и неговата репрезентация в аудио-визуалната
реклама“. Двете изследвания регистрират и коментират ключови характеристики на
ерата, определяна като информационна, постиндустриална, електронна, глобална, постмодерна и пр., и в
различни ракурси представят отделни масмедийни практики в съвременността като
проекция на актуални социални, културни и технологични процеси, но и на фона на
миналото.
Технологичните
иновации в областта на медиите и появата на качествено нови информационни носители,
както и развитието им в последните четири десетилетия под знака на глобалната
мрежа породиха явления, непознати в дългата история на журналистиката. Контролираното
участие на аудиториите в медийното съдържание бе поставено в конкуренцията на
феномена „гражданска журналистика“. Сериозността на проблема личи във факта, че
три от заглавията в сборника му посвещават своите наблюдения, съмнения,
одобрения, критики и предвиждания. Това са текстовете на гл. ас. д-р Снежана
Великова (Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“) – „Коопериране
с традиционните масови медии? „Аз, репортерът“ на bTV“, на доц. д-р Юрий
Проданов (Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“) – „Гражданската журналистика – мисия (почти) невъзможна“
– и на Владимир Василев (абсолвент на Шуменския университет „Епископ Константин
Преславски“) – „Особености на онлайн рекламата и гражданската журналистика в
условията на развити комуникации през XXI век“.
В
подобна посока (поне що се отнася до решаващата роля на информационните
технологии) е и изследователският интерес на доц. д-р Деница Горчилова (УНСС –
София). Нейните наблюдения, обединени в студията „Уеббазиран социален капитал“,
се спират върху интензивната история на т. нар. социален капитал – особен
ресурс, произтичащ от връзките между хората и намиращ проявление в разнородни
форми с оглед на това, как виртуалното пространство на интернет влияе върху
неговата все по-важна роля в развитието на обществото.
Коментар
на нови медийни феномени, породени от съществени промени в комуникационните стратегии и технологии и
слагащи неизличим отпечатък върху съвременния свят на книгата, е представен в
статията на гл. ас. д-р Десислава Иванова (Шуменски университет „Епископ
Константин Преславски“) „Другата визия на книгата – буктрейлърът“. Отново с
книгата, но с оглед на характерната за постмодерната нагласа на институции и
личности екологична линия на мислене и поведение, е свързан и критическият
анализ на доц. д-р Евдокия Борисова (Шуменски университет „Епископ Константин
Преславски“), озаглавен „Зелени утопии, медийни антиутопии“. В сферата на
медийната практика в условията на новите предизвикателства пред периодичния
печат и с оглед на търсените от него печеливши решения, от друга страна, са проучванията на д-р Йоана Микош (от Университета
в Лодз, Полша) – „Полският печат като масова комуникация“, на доц. д-р Светла
Цанкова (УНСС – София) – „Новинарският
фичър в българската всекидневна преса“ – и на Евдокия Маринова (докторантка в
Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“) – „Журналистическите
метафори в информационното общество“. В съвсем друга посока отвежда вниманието
статията „Изграждане на имидж. Хиперрепрезентацията в PR стратегиите“ на
Николай Недеков (абсолвент на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“).
В нея обект на анализ, коментар и илюстриране са отделни аспекти на персоналния
и корпоративния имидж, поставени в светлината на актуални характеристики на
масмедийното конструиране на реалността.
С
появата си настоящият сборник изпълнява на практика заявената вече амбиция на
своите съставители – да продължи поставеното начало на серия от тематични изследвания
в областта на информационните феномени, културата, трансформациите в областта
на средствата за масова информация, връзките с обществеността и рекламата.
Това
е сторено с научна добросъвестност и, надяваме се, с премерена провокативност.
От
съставителите
Съдържание
Пламен Шуликов.
Информационното общество като
индустрия на метафорите
Елка Добрева.
Информационното общество и неговата
репрезентация в аудио-визуалната реклама
Снежана Великова.
Коопериране с традиционните масови медии?
„Аз,
репортерът“ на bTV
Юрий Проданов.
Гражданската журналистика – мисия
(почти)
невъзможна
Владимир Василев.
Особености на онлайн рекламата и
гражданската
журналистика в условията на развити комуникации
през XXI век
Деница Горчилова.
Уеббазиран социален капитал
Йоана Микош. Полският
печат като масова комуникация
Светла Цанкова.
Новинарският фичър в българската
всекидневна
преса
Десислава Иванова.
Другата визия на книгата – буктрейлърът
Евдокия Борисова.
Зелени утопии, медийни антиутопии
Николай Недеков.
Изграждане на имидж. Хиперрепрезентацията
в PR стратегиите
Евдокия Маринова.
Журналистическите метафори в
информационното общество
Няма коментари:
Публикуване на коментар